היכנו לבחירות: משה או קורח – פרשת קורח, תשפ"ב

איכשהו, בשנים האחרונות יוצא לי שוב ושוב לחשוב על החיבור שבין פרשת השבוע למשבר הפוליטי… הפעם אין לי צורך להתאמץ יותר מידי.

וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָת בֶּן לֵוִי וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב וְאוֹן בֶּן פֶּלֶת בְּנֵי רְאוּבֵן: וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם נְשִׂיאֵי עֵדָה קְרִאֵי מוֹעֵד אַנְשֵׁי שֵׁם:

פרשת קורח מספרת לנו על המרד הפוליטי הראשון בתולדות ישראל. עם ישראל, בהובלתם של משה ואהרון, יצא ממצרים, קיבל את התורה, ועכשיו מתנהל במדבר בדרכו לכיבוש הארץ. האירוע מתרחש במהלך 40 שנות הנדודים.

שני 'מנהיגים פוטנציאליים' חוברים יחד: קורח בן דודו של משה הוא חלק מהשבט לוי הנבחר לשרת את ה' (קהת בן לוי הוא הסבא המשותף), דתן ואבירם הם נינים של ראובן – הבכור לבית יעקב שלא זכה לקבל את ההנהגה בגלל מעשים לא ראויים, אך שצאצאיו מוכיחים שהרצון להוביל עודנו קיים.

"וַיִּקָּהֲלוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם רַב לָכֶם כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם ה' וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה':"

אילו היינו עוצרים כאן מבלי לדעת את המשך הסיפור, היינו בבלבול גדול. לטענת המורדים יש בסיס. קריאה לשוויון הזדמנויות, לשילוב מהלכים דמוקרטיים בהנהגה. אלוהים כבר השרה את שכינתו על כולם, יש משכן, אין כבר צורך בקשר מיוחד עם האל, אלא רק בהובלה. לפיכך יש אנשים ראויים אחרים, עם דרישתם לזכות במנהיגות.

איך יודעים מי צודק בסיטואציה פוליטית מבלבלת שכזו? בהנחה שבדור שלנו אין מי שיבוא ויפער את האדמה תחת רגליו של הטועה, אני מחפשת כלים נוספים להבנת המהלך.

בסיפור יש דמות נוספת 'און בן פלט', גם הוא מזרע ראובן, הוא מוזכר בפסוק א' ברשימת המורדים, אך מיד לאחר מכן מוסר מהרשימות, ולא שומעים עליו יותר. חז"ל מסיקים מכאן שהוא היה חלק מהמרד, אך פרש. אנסה להבין דרך דמותו כיצד ניצל מהטעות.

מדרש יפה מובא בהקשר זה:

"אמר רב: און בן פלת – אשתו הצילתו. אמרה לו: מה איכפת לך? אם משה הרב, אתה תלמיד, ואם קרח הרב, אתה התלמיד. אמר לה : ומה אעשה? הרי הייתי בעצה עם קרח ונשבעתי לו אמונים. אמרה לו: הרי ידוע כי כל העדה כולם קדושים וצנועים. שב אתה, ואני אציל אותך! השקתהו יין ונשתכר, והשכיבתו בתוך הבית, והיא התיישבה על יד הפתח ופרעה את שערה. וכל מי שבא לקרוא לו וראה אשתו, חוזר. ובינתיים נבלעה עדת קרח".( סנהדרין קיט ע"ב)

און בן פלט הימר על קרח ועדתו. אשתו הבינה שזהו מהלך מוטעה, הוא כנראה ראתה תמונה גדולה והבינה לאן זה הולך. אך כיצד תשכנע את בעלה? ראשית, תסביר לו בשפה שלו: 'לא יצא לך מזה כלום'. שנית, תנהג מעט בתחמנות, תוודא שהחבר'ה הרעים לא יצליחו להגיע אליו לשכנעו לבוא עמהם. היא היתה כה בטוחה שהיתה מוכנה גם לשלם מחיר, להתחפש לפרוצה, כדי להציל את בעלה.

אישה חכמה, שנמצאת מחוץ לקלחת, אבל רואה את האמת, לא נשארת פסיבית, ופועלת להצלת בעלה. מדרש נוסף מוסיף פרטים על דמותו של און:

"און – שישב באנינות [רש"י, שעשה תשובה], פלת – שנעשו לו פלאות, בן ראובן – בן שראה והבין".

אז מה אני לוקחת מכאן?

צריך להיות פעילים ולהעמיק בפוליטיקה כדי להבין את התמונה הרחבה, להקשיב לקולות שונים, 'דברים שרואים מכאן לא רואים משם', לדעת לומר 'טעיתי' ולשנות דעה, לנסות 'לראות ולהבין'… וגם קצת 'פלאות' לא יזיקו.

שבת שלום

שתפו את הפוסט

מאמרים נוספים על קורח

לא נמצאו מאמרים

הישארו מעודכנים!

הירשמו לניוזלטר שלנו ונעדכן אתכם כשאנחנו מעלים פוסט חדש

על הקורסים שלנו שמעת?

אנחנו מציעים מגוון תוכניות למוסדות שלטון, ארגונים ולקהל הרחב