ימי המצרים ותיקון הדיבור – פרשת מטות, תשפ"ב

השבוע חל י"ז בתמוז, ומתחילים ימי בין המצרים. ימים אלו הם מעין חשבון נפש קולקטיבי. הצום שחל בו מאפשר לנו לראות את עומק השבר בו אנו נמצאים, ובעיקר מזמין אותנו לפעול לתיקונו. תהליך תיקון שכזה מחייב חיבור עמוק לנקודה חשובה בחיינו, והוא כח הדיבור – כוחה של מילה לטוב ולרע.

פרשת מטות פותחת בפסוק: "איש כי ידור נדר לה’…לא יחל דברו ככל היוצא מפיו יעשה".

מפרש רש"י: ״לא יחל דברו – לא יחלל דברו, לא יעשה דבריו חולין.״

דברי החולין שאליהם מתייחס רש"י הינם אותו מכלול של דברים אשר אין בהם צורך של ממש, ואינם מקדמים דבר-מה בעולם. יתרה מכך, פרשנות תמיד מתווספת למילים אלו, והסתעפות זו עלולה להזיק ולהגדיל קיטוב, בלבול, ואף שנאת חינם. חברה נמדדת ביכולת שלה לנהל דיאלוג אשר יש בו הקשבה מלאה של האחד לשני מתוך נוכחות מוחלטת בעולמו של האחר.

כמה פעמים נוכחנו לדעת שחוסר כבוד כלפי מילה הנאמרת, בסופו של דבר גורמת לזלזול כלפי האומר אותה?
חז"ל לימדונו מהו כוחו של דיבור: "ברית כרותה לשפתיים" (ברכות יט.) לו היה האדם מעריך את כל מילותיו כך שיימנע מלדבר אותם ה"חולין"; לו היה שוקל כל מילה ומילה, כאילו היו אלו מטבעות זהב; לו היה מפשפש בנפשו מידי שעה ושעה, ונזהר לבל תצא תקלה על ידו – אזי הוא, והעולם כולו, היו עולים במדרגה גדולה.

רבינו חיים ויטאל זצ"ל פירש זאת (עץ הדעת טוב, מטות): ״כי מי שאינו עושה דיבוריו חולין,
כרבן יוחנן בן זכאי שלא שח שיחת חולין מימיו, אזי הקב"ה עושה ומקיים כל אשר יצא מפיו".

נדרש מאתנו לשלוט בממלכת הדיבור, להיות אלו שמוציאים מפינו דיבור רק כאשר ברור לנו עומקו ומשמעו. אכן, זוהי משימה מורכבת, בייחוד בימים אלו ובעולם זה של מדיה ורשתות, ושל הודעות ללא הרף. אך בכדי שימים אלו של ״בין המצרים״ ייהפכו לימי שמחה, אנו נדרשים להבין את משמעות הביטוי ״אהבת חינם,״ זו התלויה בדיבור המתוקן שלנו. אמנם עיקרה של אהבה היא בלב – ועל הלב קשה לצוות בקלות, אבל את המלים ניתן לכוון.

עלינו להתקדם ולכונן מציאות אחרת ומתוקנת יותר באמירת דברי חיזוק ופרגון, אמירת דברי שבח והכרת הטוב. לא מספיק סילוק הרע על ידי דברי התוכחה 'סור מרע', אלא גם הגברת האור והאהבה בין אדם לרעהו, בבחינת 'עשה טוב'.

ר' שלמה אבן גבירול נותן לנו טיפ פרקטי לחברה מתוקנת:

"ראוי לאדם שיהיה בוחר בארבעה: שידבר בטוב שבדברים, ושיאזין בטוב כאשר ידברו עמו, ושיסביר פנים למי שיפגע, ושילמד לשונו לדבר בטובה. ושיברח מארבעה: מדבר עם הכסיל, ומחלוק עם העיקש, ומהחליק לשון לנבל, ומחברת המשחית."

שתפו את הפוסט

מאמרים נוספים על מטות

הישארו מעודכנים!

הירשמו לניוזלטר שלנו ונעדכן אתכם כשאנחנו מעלים פוסט חדש

על הקורסים שלנו שמעת?

אנחנו מציעים מגוון תוכניות למוסדות שלטון, ארגונים ולקהל הרחב